"Війни виграють не генерали, а вчителі та священики" Отто фон Бісмарк

   Нещодавно аспіранти першого року навчання успішно склали кандидатський іспит з «Філософії науки», який у них викладався протягом майже року. Курс читала доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії – Мозгова Наталія Григорівна.

Слухачі курсу завжди висловлюють щиру вдячність Наталії Григорівні за професіоналізм, високий рівень викладання предмету, за цікаві дискусії та можливість поглибити свою фаховість.

І це важливо. Адже, не дивлячись на те, яких би змін правила гри не впроваджували у вищу освіту, які б не були чергові європейські стандарти та скількома б реформами не намагалися усунути філософію, вона відстоює своє право на існування і завдяки натхненній роботі професіоналів, які не дозволяють їй вкрай модернізуватись, залишаючи за собою статус науки (якою вона власне була ще за часів давніх греків – наукою наук). І це не заради того аби вона просто існувала. Кожен здобувач вищої освіти засвоївши всі ті освітні компоненти, що забезпечуються освітньою програмою, беззаперечно, в майбутньому, може стати першокласним фахівцем, однак культурною і освіченою (в повному розумінні цього слова) людиною він може стати лише за допомогою дисциплін гуманітарного циклу, з-поміж яких ключове місце посідає філософія. Всі ті, переможні реляції щодо впровадження західних моделей освіти є надто суперечливими, оскільки, з одного боку, досить часто вони не приживаються на вітчизняному грунті, а з іншого,  виступають вбивчою силою всіх тих цінностей, що має нести освіта. Поза так ми маємо змогу спостерігати безрефлексивну орієнтованість на сучасні західні  цінності: споживацтво, мережевість, кліповість мислення тощо.

Наразі ми маємо змогу спостерігати формування надзвичайно шкідливої та вкрай небезпечної тенденції. Рівень культури та освіченості надто швидко знижується, позбавляючи наше суспільство відчуття власної значимості та величі. Для прикладу. Вища освіта, обравши вектор напрямку, наразі крокує шляхом до європейських цінностей, але при цьому знищується і нівелюється все те, що могло б сформувати відчуття причетності до «європейського духу». Ті ж таки філософські дисципліни можуть дати змогу українському студентові відчути, що він є духовним спадкоємцем величної традиції, яка розпочалася у стародавній Греції і визначає характер сучасної європейської цивілізації, яка поважає цю традицію. А так, без відчуття співпричетності до духу Європи всі розмови про вропейські цінності – порожній звук.

Таким же порожнім звуком виявиться і новий проєкт по отриманню  освітнього рівня «доктор філософії PhD» з окремих наук без якісної філософської підготовки. Адже сама ідея «доктора філософії» передбачає, що людина не просто є фахівцем, приміром, з економіки чи з фізики, а те, що вона розуміє філософське підґрунтя відповідних наук і може вирішувати філософські завдання у певній галузі знання. Цілковитою профанацією є той факт, коли справжній «доктор філософії» не знає, чим, власне, є філософія. Відповідно попереднє знання філософії за час отримання наукового ступеню має лише поглиблюватися та посилюватися, вилившись в потужний результат – дослідницьку дисертаційну  роботу. Навіть в Наказі МОН України №584 від 30.04.20 «Про унесення змін до методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти» знаходимо наступне. Розділ ІV Перелік обов’язкових компетентностей випускника, інтегральна компетентність: Доктор філософії: Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні проблеми у певній галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. Загальні компетентності: Для освітнього рівня доктора філософії/доктора мистецтв перелік загальних компетентностей повинен передбачати: - формування системного наукового/мистецького світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності: Для освітнього рівня доктора філософії/доктора мистецтв заплановані стандартом спеціальні (фахові, предметні) компетентності мають забезпечувати здатність до продукування нових ідей і розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, а також до застосування сучасних методологій, методів та інструментів педагогічної та наукової (творчої) діяльності за фахом. То можливо варто виконувати ці нормативи?!

І наостанок. Доки ще є справжні фахівці своєї справи, доки є ті, хто розуміють важливість філософії, її ступеневе вивчення, необхідність її посилення та поглиблення на кожному з наукових рівнів – філософія буде залишатися справжньою наукою, яка робить нас співпричетними до європейського наукового дискурсу. Адже саме через посилення значення філософії в системі вищої освіти можна сподіватися на вирішення такого завдання, як підвищення культурного рівня студента, фахівця, Людини!

Кандидат філософських наук, 

викладач кафедри філософії -

Гончаренко Катерина Сергіївна